Relacja z weekendowej wycieczko – pielgrzymki do Pragi – Wiednia – Mariazell, która odbyła się w dniach 20 – 22 lipca 2018r.

Nasza pielgrzymka rozpoczęła się już o 4 rano w piątek 20 lipca po uczestnictwie we mszy świętej sprawowanej przez  ks. Jana Kularskiego. Do Pragi dotarliśmy w godzinach popołudniowych. Zwiedzanie miasta zaczęliśmy od Wzgórza Petrin, skąd roztacza się piękny widok na całe miasto i okolice. Widoczność tego dnia była bardzo dobra więc i doznania wzrokowe dostarczyły nam niezapomnianych wrażeń. Stamtąd udaliśmy się na Hradczany, najstarszą część miasta. Przez strzeżoną bramkę weszliśmy na Plac Hradczański, przy którym jest usytuowany Zamek Praski – historyczna budowla reprezentacyjna miasta, obecnie rezydencja prezydenta Czech. Idąc na kolejny dziedziniec przed nami wyłoniła się Katedra Świętego Wita. Zwiedziliśmy ją. Widoki zapierały dech w piersiach. Przepiękne witraże, malowidła i freski. Gotyckie sklepienie Katedry , troszkę niedoświetlone  wprowadziło nas w klimat historii. To tu miały miejsce koronacje czeskich królów, ich śluby i pogrzeby. Przed głównym ołtarzem Katedry stoi królewskie mauzoleum. Zatrzymaliśmy się w Kaplicy Świętego Wacława – patrona Czech.. Z dużym zainteresowaniem słuchaliśmy naszej przewodniczki pani Anny. Dalej nasz wzrok przykuł sarkofag Świętego Wojciecha i sarkofag  Świętego Jana Nepomucena wykonany ze srebra.

Po wyjściu z Katedry udaliśmy się w kierunku Klasztoru i Bazyliki Świętego Jerzego – najstarszego klasztoru w Czechach, założonego w 973 roku.

Zajrzeliśmy do Złotej Uliczki, gdzie stoją maleńkie kolorowe domki wpasowane w mury obronne Zamku Praskiego. Schodząc w dół Wielkimi  Schodami Zamkowymi dotarliśmy do Małej Strany, następnie weszliśmy na słynny Most Karola łączący Małą Stranę ze Starym Miastem. Dalej udaliśmy się na Rynek Staromiejski. Po drodze zatrzymaliśmy się jeszcze przy Kościele Maryi Panny Zwycięskiej z cudowną figurką Praskiego Dzieciątka. Spacer po Rynku Staromiejskim zakończył nasze zwiedzanie Złotej Pragi.

Następnego dnia, w sobotę 21 lipca wczesnym rankiem pożegnaliśmy Pragę i wyjechaliśmy w kierunku Wiednia. Po kilku godzinach jazdy dotarliśmy do  Wzgórza Kahlenberg skąd roztacza się piękna panorama stolicy Austrii. Uczestniczyliśmy we Mszy Świętej w Kościele Świętego Józefa celebrowanej przez naszego opiekuna duchowego księdza Jana Kularskiego. Po mszy  zwiedziliśmy wnętrze tej świątyni wraz z kaplicą poświęconą papieżowi Innocentemu XI i królowi Janowi III Sobieskiemu. Historyczne wzgórze Kahlenberg ma dla nas Polaków duże znaczenie. To tutaj polski monarcha Jan III Sobieski 12 września 1683 roku objął dowództwo nad 100 tysięczną armią sprzymierzonych wojsk polskich, austriackich i niemieckich w walce z Turkami, mimo znaczącej ich przewagi odniósł spektakularne zwycięstwo. Obronił tym samym Europę przed islamizacją.

Po krótkim odpoczynku dojechaliśmy do centrum Wiednia. Zwiedziliśmy Katedrę Świętego Szczepana, przespacerowaliśmy się na Plac Graben, podziwialiśmy Kolumnę Morową, spacerowaliśmy po ukwieconych Ogrodach Belwederu wchodzących w skład kompleksu pałacowego. Podziwialiśmy cesarski Hofburg dawną rezydencję Habsburgów, Byliśmy także na Placu Bohaterów, podziwialiśmy Parlament i Ratusz Miejski. Nagle strugi deszczu zmusiły nas do zakończenia pieszego zwiedzania jednak dalej mieliśmy możliwość podziwiać piękny Wiedeń z okien autokaru.

W trzecim dniu (niedziela) pojechaliśmy do Mariazell, przepięknej miejscowości na wysokości 860 mn.p.m pośród otaczających Alp. Na najwyższym wzniesieniu góruje świątynia w randze bazyliki mniejszej, będąca jednocześnie Narodowym Sanktuarium Austrii, Czech i Węgier. Znajduje się tutaj wyrzeźbiony w lipowym drzewie wizerunek Maryi trzymającej  na kolanach Dzieciątko Jezus.

Na zakończenie warto wspomnieć, że nasza wycieczko – pielgrzymka odbyła się dla uczczenia setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Współorganizatorem było Stowarzyszenia na rzecz rozwoju naszej parafii. Uczestnicy dziękują organizatorom, tj. Parafii, Stowarzyszeniu i Biuru Podróży  Junior za umożliwienie pobytu i poznania tych pięknych miejsc. Szczególne podziękowania kierujemy do ks. kanonika Jana Kularskiego za modlitewny klimat w czasie podróży, przybliżanie historii sakralnych obiektów z wyraźnym wskazaniem polskich akcentów. Dziękujemy również pani Ani – naszej przewodniczce za przekazywanie nam bogatej, historyczno – geograficzno – kulturowej wiedzy dotyczącej zwiedzanych miejsc i zabytków.