PIELGRZYMKA DO ZIEMI ŚWIĘTEJ

Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Parafii NSJ zorganizowało pielgrzymkę samolotową  do Ziemi Świętej w dniach 23 – 29.09.2019.

Opiekę duchową nad pielgrzymami sprawował Proboszcz Parafii NSJ  – ksiądz kanonik Jan Kularski.  Przewodnikiem i pilotem po Ziemi Świętej była pani Minna – Żydówka polskiego pochodzenia – Biblistka.

Pielgrzymkę rozpoczęliśmy od zwiedzania Starej Jatty.

Jako ciekawostki zobaczyliśmy: pomnik wieloryba, który połknął w całości proroka Jonasza i po trzech dniach wydalił go w całości. Symbolizuje to zmartwychwstanie Pana Jezusa;  pomnik Bramy Wiary, na którego filarach bocznych znajdują się sceny ze snu Jakuba.

Następnie pojechaliśmy na Górę Oliwną w Jerozolimie.

Byliśmy w Ogrodzie Oliwnym – Gestemani. Tutaj Pan Jezus został zdradzony przez swojego ucznia Judasza. Rosnące tam drzewa oliwne mają nawet 2000 lat i były świadkami tego wydarzenia.

Zobaczyliśmy kościół Agonii Pana Jezusa, kościół Pater Noster, który powstał w miejscu, gdzie Pan Jezus nauczał modlitwy Ojcze Nasz, co obrazuje około 60 tablic z tą modlitwą w różnych językach.

Na Górze Oliwnej, w miejscu, w którym Pan Jezus zapłakał i zapowiedział upadek Jerozolimy odbyła się Msza Święta.

Pierwszy dzień zakończyliśmy przyjazdem do hotelu Murdat w Betlejem, w którym mieliśmy 5 noclegów. Drugi dzień był dniem Betlejem.

Pierwszym miejscem naszego pielgrzymowania było Pole Pasterzy, na którym została odprawiona msza święta i odbyło się śpiewanie kolęd w kaplicy Pasterzy. Udaliśmy się do najstarszego czynnego kościoła na świecie – Bazyliki Narodzenia Pańskiego. W grocie Narodzenia znajduje się 8-ramienna gwiazda, miejsce narodzenia Pana Jezusa. Obok jest żłóbek. Przeszliśmy do Groty Mlecznej, obok kaplicy Matki Bożej karmiącej znajduje się kaplica wiecznego czuwania. Najświętszy Sakrament umieszczony jest w Byrsztynowym Ołtarzu wykonanym w Polsce.

Dzień ten zakończył się wycieczką fakultatywną „Jerozolima nocą”. Przejechaliśmy przez dzielnicę ortodoksyjną Żydów i byliśmy przy Ścianie Płaczu. Następny dzień pielgrzymki to dzień Jerozolimy. Zaczęliśmy zwiedzać od Góry Syjon. Syjon znaczy naznaczony przez Pana Boga. Tutaj znajduję się kościół zaśnięcia Najświętszej Maryi Panny. Nad kościołem znajduje się Wieczernik, gdzie ustanowiono Eucharystię i gdzie miał miejsce początek życia Kościoła. Na Górze Syjon jest pałac Kajfasza, w podziemiach którego znajduje się ciemnica, gdzie uwięziono Pana Jezusa, przed skierowaniem go przed sąd Piłata. Na wschodnim zboczu Góry Syjon stoi kościół świętego Piotra – miejsce gdzie Piotr zaparł się 3 razy Pana Jezusa, zanim zapiał kogut. W dalszej części przejechaliśmy i zwiedzaliśmy YAD VASHAM – Instytut Pamięci Męczenników i Bohaterów Holocaustu. Potem przejechaliśmy do EIN KAREM gdzie znajduje się kaplica nawiedzenia Elżbiety przez Maryję, kościół nawiedzenia, w którym odbyła się Msza Święta. Na murach przed kościołem znajdują się tablice w kilku dziesięciu językach ze słowami Magnificat. Przed tablicą z polskim językiem odśpiewaliśmy tę Pieśń Maryi. Byliśmy też w kościele Jana Chrzciciela.

Czwartek to czwarty dzień pielgrzymki który był dniem pustyni. Rano pojechaliśmy do Betlejem – miasta muzułmańskiego. Byliśmy przy grobie Łazarza i w kościele świętego Łazarza w którym odbyła się msza święta. Po mszy świętej udaliśmy się do Jerycha – najstarszego miasta świata,  najniżej położonego. Zatrzymaliśmy się pod Górą Kuszenia Pana Jezusa oraz przy drzewie sykomory na które wszedł celnik Zacheusz, gdy zobaczył przechodzącego Pana Jezusa. Dużym przeżyciem dla nas było odnowienie chrztu w rzece Jordan, prawdziwym miejscu chrztu Pana Jezusa.

Dla ciała była kąpiel błotna w Morzu Martwym – ogromnym naturalnym uzdrowisku. Udając się do hotelu zatrzymaliśmy się na tarasie widokowym Pustyni Judzkiej skąd zobaczyliśmy klasztor męski wykuty w skale. Pustynia Judzka to miejsce pobytu Beduinów – ludzi pustyni. Piąty dzień – dzień Starówki Jerozolimy. Przeszliśmy przez Bramę świętego Szczepana do kościoła Świętej Anny. Według jednej z wersji jest to miejsce narodzin Matki Bożej. Po wyjściu z kościoła rozpoczęliśmy drogę krzyżową od miejsca skazania Pana Jezusa do Golgoty i Bazyliki Grobu Pańskiego. 9 stacji odbywa się przy ulicy Via Dolorosa, wzdłuż której tętni życie handlowe. Pozostałe pięć stacji znajduje się wewnątrz Bazyliki Grobu Pańskiego. Staliśmy w długiej kolejce, żeby ucałować miejsce ukrzyżowania Pana Jezusa oraz Grób Pański.

Sobota – 6 dzień pielgrzymki rozpoczął się od wjazdu na Górę Błogosławieństw –  miejsca związanego z nauczaniem Pana Jezusa i wygłoszonym kazaniom. Na górze znajduje się 8 boczne sanktuarium symbolizujące 8 błogosławieństw.

Tabha – kolejne  miejsce pielgrzymowania. Tabha – nazwa łącząca dwa kościoły: kościół rozmnożenia chleba i ryb oraz kościół prymatu Piotra.

W Kafarnaum zobaczyliśmy dom teściowej Piotra oraz starą synagogę (ruiny).

Następnie odbył się rejs po Jeziorze Galilejskim, gdzie odśpiewaliśmy Hymn Polski oraz Barkę.

W Kanie Galilejskiej była msza święta, podczas której małżeństwa odmówiły przyrzeczenia małżeńskie.

Była również degustacja wina i możliwość jego zakupu.

Na zakończenie tego dnia przejechaliśmy do Nazaretu – gdzie byliśmy zakwaterowani w nowym hotelu.

Niedziela to ostatni dzień naszej pielgrzymki, który rozpoczęliśmy mszą świętą w Bazylice Zwiastowania NMP.

Bazylika znajduje się nad domem Józefa, w której to mieszkała św. Rodzina.

Potem przejechaliśmy na górę Tabor, miejsce Przemienienia Pańskiego.

Na górze Tabor  znajduje się 3-częściowy kościół. W centralnej części kościoła jest Kaplica Przemienienia, w bocznych częściach są kaplice Mojżesza i Eliasza.

Zjeżdżając z góry Tabor zatrzymaliśmy się na Górze Karmel w Kościele Stella Maris, oraz w Kościele Matki Boskiej Szkaplerznej w Hajfie podziwialiśmy Ogrody Bahajskie oraz zatokę.

Ostatnim punktem była Cezarea Nadmorska ze wspaniale zachowanym akweduktem z czasów rzymskich.

Pielgrzymka była niesamowitym przeżyciem, ubogaciła nasze życie religijne.

Zachęcamy wszystkich, którzy nie byli w Ziemi Świętej, żeby dotknęli miejsc, gdzie urodził się, żył, nauczał i gdzie został ukrzyżowany, potem zmartwychwstał Pan Jezus i gdzie żyła Jego Matka i św. Józef.

Opracowały: Krystyna Odej, Elżbieta Angelo, Ewa Nowakowska.